Zomertip 2: Geef een herkenbare structuur

Jul 12, 2022
 

Weten wat je doel is (zie tip 1) is de eerste stap. Maar het in de praktijk brengen, is het volgende. Een herkenbare structuur kan je helpen bij het invullen van je doel van de vakantie.

Een voorbeeld: Het doel van jouw vakantieweek is zoveel mogelijk cultuur snuiven in Italië. Als jij dan je week gaat plannen, dan zul je in jouw voorbereiding al veel zoekwerk hebben gedaan over de kastelen en bezienswaardigheden in de omgeving. Je onderzoekt de openingstijden en plant jouw week zo efficiënt mogelijk in. Immers: het doel is om zoveel mogelijk cultuur te snuiven.

De structuur die je hierbij kunt maken is dat je afspreekt dat iedere ochtend iedereen aangekleed om 7.30 aan het ontbijt moet zitten, jullie om 8.15 in de auto zitten naar de bestemming en rond 17.00 uur terug zijn in het vakantiehuisje om je klaar te maken voor een vrije avond.

Maar het kan ook zijn dat het doel van de vakantieweek is dat iedereen mag doen wat hij zelf wil. Misschien wil je geen geplande tijden waarop er van alles ‘moet’ en is iedereen vooral vrij om te doen en laten wat hij wil.

Dat doel is helemaal prima. Maar het kan wel zijn dat je aan de kinderen (en met name jongere kinderen) zult merken dat dit onrust geeft. Want in het gewone schoolritme zijn ze gewend dat een dag verloopt van ontbijt, via lunch naar avondeten naar bed. En als die herkenbare cadans wegvalt; dan kan je dat bij een kind al snel opmerken.

Hij is sneller huilerig of boos. Het kan de slag van spelen niet te pakken krijgen. Maakt sneller ruzie met broertjes en zusjes. Soorten gedrag die laten zien dat je kind niet lekker in z'n vel zit en waar jij als ouder een stukje structuur in kunt brengen.

Misschien denk jij als ouder nu: neee ik wil juist geen klok en geen ritme!! Maak het dan niet te groot in je hoofd. Je hoeft niet de hele dag dicht te timmeren met activiteiten. Je kunt het zo groot of klein maken als je wilt en op zo’n manier integreren in je dag zodat het past bij jouw vakantiesfeer.

Bij ons thuis is de structuur van de vakantiedag duidelijk anders dan van een schooldag. Maar het is wel een bepaalde herkenbaarheid.

Zelf een ontbijtje maken (wij ontbijten niet gezamenlijk i.v.m. de grote leeftijdsverschillen en tijden dat ze uit bed komen)
Gezamenlijk koffie drinken met iets lekkers (als we op vakanties zijn gaan we lekker iets bij het bakkertje halen)
Tijdens de koffie bespreken we de dag. Thuis: wat gaan we doen? op vakantie: gaan we naar het zwembad, strand, een stadje etc.
Daarna ruimen we met elkaar even alles op en doet een taakje (ook als we op vakantie zijn!) en kleed iedereen zich aan

Avond idem: na het warme eten allemaal een taakje en alles weer netjes maken en met elkaar de dag afsluiten met thee en chocola. Daarna is iedereen er oke mee om te gaan slapen .

Herkenbaarheid van een ritme geeft kinderen houvast en zorgt er ook voor dat ze lekker gaan spelen in de momenten daar tussen.