Zomertip 6: Leer nieuwe vaardigheden

Aug 09, 2022
 

We willen allemaal een relaxte zomervakantie. Kinderen die lief met elkaar spelen. Kinderen die zich niet vervelen maar zichzelf eindeloos vermaken. Lange maaltijden met gezellig nakletsen tot het warme zomerzonnetje ondergaat.

Het laten groeien van positief gedrag is een proces. Het begint bij: voor je zien wát je wilt bereiken en daarna start het proces van deze visie omzetten in de praktijk.

Het liefst willen we dat in één vingerknip; maar toch is het vaak zo dat jij eerst jouw eigen gedrag als opvoeder moet tweeken, voordat het gedrag van jouw kinderen mee veranderd.

Het startpunt van positief opvoeden, is het versterken van wat er al goed gaat.

Eén van de methodieken die ik gebruik in het Masterplan Doelbewust Opvoeden heet ‘competentiegericht handelen’. Het is een methode die erop gericht is om eerst te kijken naar wat er goed gaat (waar het kind competent in is) en pas daarna het te stimuleren tot een nieuwe vaardigheid.

Het is een methode die verrassend goed werkt!

In deze zomerperiode heb je misschien meer tijd om met jouw kinderen door te brengen. Hoe leuk is het dan om samen met jouw kind nieuwe vaardigheden te leren waar hij de komende tijd profijt van hebt.

Leer jouw tiener om te koken en nieuwe recepten uit te proberen. Ga met jouw kind wat naar groep 3 gaat letter-spelletjes doen. Jouw peuter kan de eerste stapjes zetten naar zindelijkheid. Je kunt nieuwe tafelmanieren met elkaar eigen gaan maken zodat je straks die lange gezellige maaltijd met elkaar kunt houden.

En wat dacht je ervan om zelf nieuwe vaardigheden leren ván jouw kind?! Ik bedoel: ik heb laatst geleerd hoe snapchat werkt van mijn tiener (jaja!) of misschien heeft jouw kind wel een tof dansje wat hij jou kan leren.

De zomerperiode is bij uitstek een tijd om dingen even anders te doen, dan anders. En niet alleen leer je met elkaar nieuwe vaardigheden, je stimuleert hiermee elkaars gaven en talenten, kunt elkaar complimenten geven én het is een mooie tijdsbesteding in de vakantie. Kortom: win-win-win.

Een nieuwe vaardigheid leren kan iets heel groots zijn en afhankelijk van de leeftijd en behoeften van jouw kind kan je dit eerst opsplitsen in stapjes om het behapbaar te maken.

Bijvoorbeeld het doel is om een tijdens de maaltijd gezellig met elkaar te zitten. Je wilt graag dat iedereen aan het woord komt, zijn verhaal kwijt kan, ernaar elkaar geluisterd wordt. Oh ja, ook dat er fatsoenlijk groente wordt gegeten, op zn stoel blijft zitten en het liefst eten met je vork in plaats van met je handen. Zo….dat zijn al een heleboel stapjes in 1 zin.

Dit is een typisch voorbeeld van een groot doel voor ogen zien (dat is je eerste stap!) en daarna ga je het opsplitsen in kleine blokjes. Je kunt dit letterlijk opschrijven zodat het voor de kinderen zichtbaar is.

Een hulpmiddel bij competentiegericht handelen is het gebruik van een scorelijst of beloningssysteem. Een lijst met concrete punten waarmee je op een positieve manier een nieuwe vaardigheid aanleert bij jouw kind. Je gaat scoren wat er goed gaat en aandacht geven aan de punten die hij nog kan leren.

Een scorelijst kan je toepassen op veel situaties. Als je jouw kind en nieuwe vaardigheid wilt aanleren, dan splits je dit op in meerdere concrete punten. je maakt deze zichtbaar op papier of een whiteboard en gaat regelmatig met je kind apart zitten om te kijken wat er al goed gaat en waar je kind nog in kan leren.

Kinderen houden van doelen behalen en complimenten krijgen. Dus maak het doel op zo’n manier dat je zeker weet dat je ze na een maaltijd minimaal een compliment en krul kunt geven. Want dat stimuleert ze om de volgende dag 2 krullen te halen!

Het startpunt van positief opvoeden is het benoemen van wat er al WEL goed gaat. En vervolgens zul je zien dat het positieve gedrag toeneemt .

Met competentiegericht handelen kun je het positieve gedrag van je kinderen laten groeien. Je focust je immers op datgene wat jouw kind al wél kan.